قرآن شناسی حضرت علی (ع) شناخت قرآن با نهج البلاغه :
یکی از بهترین منابع شناخت قرآن سخنان و گفته های حضرت علی (ع) درباره
قرآن شناسی است. این سخنان به ما می آموزد که ایشان چه تعریفی از قرآن
داشته اند و در نظر ایشان قرآن چه جایگاهی داشته است. برای رعایت اختصار
تنها به جملات نهج البلاغه مولا مراجعه کرده ایم و توصیف های ایشان را
از قرآن به نگارش درآورده ایم.
نکته مهم در سخنان حضرت علی (ع) این است که ایشان از منظری بسیار جالب توجه
به قرآن می نگرد و قرآن را به گونه ای می شناسد و معرفی می کند که
انسان باور می کند که آنچه حضرت علی (ع) توصیف می کند ، "سخن خدا"ست.
قرآن شناسی حضرت علی (ع) :
قرآن را بیاموزید که بهترین سخن [برای آموختن و به خاطر سپردن] است و در
[سخنان] آن بیندیشید چرا که بهار دلهاست [و اندیشیدن در آن باعث طراوت و
تازگی دل می شود] و با نور آن [تاریکی ها [خود را درمان کنید ، زیرا
درمان بیماریهای درون است و آن را چنانکه شایسته است بخوانید زیرا
سودمندترین داستانهاست.
[قرآن] کتاب خداست که با آن بینش پیدا می کنید ، گویا و شنوا می شوید ،
کتابی که هر جمله آن با کمک جمله های دیگر [با انسان] سخن می گوید و هر
بخش ، گواه [عظمت و حقیقت] بخش دیگر است. قرآن در مسیر حرکت به سوی خدا ،
هیچ انحرافی ایجاد نمی کند و همراه و همنشین خود را از [راه رسیدن به
خدا] منحرف نمی کند. (2)
بدانید که قرآن نصیحت گری است که نصیحت خود را به خیانت نمی آلاید و
راهنمایی است که هرگز کسی را گمراه نمی کند و سخنگویی است که هرگز دروغ
نمی گوید. امکان ندارد کسی با قرآن همنشین شود مگر اینکه این همنشینی
باعث شود که بهترین راه هدایت را بجوید و از کوری و کوربینیاش کم می شود.
این حقیقت را بدانید که بعد از [آشنایی با] قرآن [قرآن به گونه ای افراد
را بی نیاز می کند که] دیگر هیچ نوع از نیازمندی باقی نمی ماند و کسی
قبل از [آشنایی با [قرآن ممکن نیست که مزه بی نیازی را بچشد.
پس بیایید و درمان دردهایتان را از قرآن بخواهید و با یاری قرآن برمشکلات
سخت خویش پیروز شوید ، زیرا درمان بزرگترین دردهای شما ـ از جمله کفر ،
نفاق ، بی راهه روی و گمراهی ـ همه در قرآن است. به وسیله قرآن هر آنچه
می خواهید ، از خدا بخواهید و با دوستی قرآن [ است که می توانید] به سوی
خدا روکنید. اما مبادا که آن را وسیله گدایی از خلق خدا قرار دهید. [ زیرا
قرآن وسیله ای برای توجه و رسیدن به خداست] و بندگان با هیچ وسیله ای نمی
توانند مانند استفاده از قرآن به سوی خداوند حرکت کنند.
بدانید که قرآن شفاعتگری است که شفاعت او قطعاً پذیرفته می شود و
سخنگویی است که سخن او [ در درگاه الهی [پذیرفته است ، بنابراین هر کس که
قرآن در روز قیامت از او شفاعت کند ، پذیرفته می شود، همانگونه که اگر از
کسی شکوه کند [ بی چون و چرا] پذیرفته است.
در روز قیامت کسی فریاد می زند که " امروز جز آنها که به کشت و زرع قرآن
مشغول بودند ، تمامی کشاورزان درگیر کشت و عاقبت کار خویش اند" پس [ای
مردم] بیایید و از کشاورزان قرآن و پیروانش باشید و در مسیر حرکت به سوی
پروردگارتان آن را به عنوان راهنما انتخاب کنید و قرآن را نصیحت گر خود
بدانید و در مقام مقایسه و انتخاب میان نظر خود و نظر قرآن به نظرها و
افکار خود بدگمان باشید [نه قرآن] (3)
خداوند کتابی نازل کرده است پر از نور ؛ نوری که روشنایی آن هیچگاه برطرف
نمی شود و چراغ های آن ابداً به خاموشی نمی گراید ، اقیانوسی که کسی به
ژرفای آن دست نمی یابد ، راهی که [آن چنان روشن و سرراست است که [رهروان
آن گم نمی شوند ، درخششی که تابش آن از بین نمی رود ، سند و دلیلی که
دلالت آن همیشگی است ، توضیح و تشریحی [برای امور مورد نیاز شما] که پایه
های او هیچ گاه ویران نمی شود ، درمانی که از عوارض آن جای نگرانی نیست ،
عزتی است که یاوران قرآن را عزیز و شکست ناپذیر می کند ، حقی که ابداً
یاران خود [در وقت کوشش در راه رسیدن به حق [تنها نمی گذارد. آری ، معدن
ایمان است و مایه فراوانی آن ، چشمه های علم است و دریاهای دانش ، باغ
های عدالت است و آبگیرهای آن ، زیربنای اسلام است و ساختار آن ، دریایی
است که هر چه از آبش بردارند تمام نمی شود ، چشمه ساری است که هر چه آبش
مصرف شود ، نمی خشکد ، آبشخوری که هر چه قدر که تعداد آبنوشان زیاد باشد
از آب آن کم نمی شود. منزلگاهی است که مسافران آن را گم نمی کنند ، علائم
راهی است که با دیدن آن مسافران بی راهه نمی روند ، جایجای راهش به نرده
ها و حفاظ هایی مجهز است تا رهروان را از انحراف از جاده حفظ کند ،
خداوند آن را برای تشنگی دانشمندان ، گوارا و برای قلب انسان های جویای
دانش ، بهار پرطراوت و برای حرکت صالحان راهی روشن قرار داده است. قرآن
دارویی است [که با استفاده از آن] هیچ دردی بر جای نمی ماند ، نوری است که
هیچ تاریکی در آن راه ندارد ، ریسمانی است که به جای بسیار امنی بسته شده
است ، قلعه ای که تسخیرناپذیر است ، برای کسی که دنباله رو اوست مایه عزت
است ، برای کسی که به خانه آن وارد شود موجب امنیت است.
هر که آن را راهنمای خود قرار دهد هدایتش می کند ، هر که آن را انتخاب کند
، برای او عذری موجه است [که چیز دیگری انتخاب نکند] برای کسی که بخواهد
با منطق قرآن سخن بگوید ، دلیل و برهان است و برای کسی که با تکیه به قرآن
[با هر چه خلاف قرآن است ]مشاجره می کند ، شاهد [ی محکم] است و برای کسی
که به آن استناد کند ، موجب پیروزی است. هر که قرآن را در سینه خود جای دهد
قرآن نیز او را در سینه خود جای می دهد ، کسی که بخواهد قرآن را به کار
بندد و از آن استفاده کند ، قرآن برای او مرکبی راهوار است [خود زمینه به
کار بستن آن را فراهم می کند] و برای هر که در پناهش درآید سپر است. قرآن
برای اهل دانش ، علم است ، برای روایتگران ، سخن و برای قاضیان و داوران
حکم است. (4)
این کتاب خداست که در میان شماست ، سخنگویی که لکنت زبان ندارد ، خانه ای
که پایه ها و ستون های آن خراب نمی شود و عزتی که یارانش هیچگاه شکست
نمی خورند. (5)
خداوند سبحان به هیچیک از امت های پیشین ، کتابی چون قرآن عطا نکرده است ،
چرا که بیگمان قرآن ریسمان محکم و وسیله مطمئن ارتباطی خداست. بهار دلها
و چشمه های دانش در قرآن است و دل جز با قرآن [ از زنگارها] صیقل نمی
یابد. (6)
به کتاب خدا بازگردید که ریسمانی است محکم و نوری است ویژه و روشنگر ،
درمانی است سودمند ، چشمه ای است سیراب کننده و کسانی را که به قرآن دست
یابند از هر خطایی یا مصون می دارد و برای هر کس که به قرآن دست پیدا کند و
با آن ارتباط برقرار کند ، مایه نجات است. کتابی که هرگز در آن انحرافی به
وقوع نخواهد پیوست که نیاز به اصلاح کردن آن باشد ، تغییر جهت نمی دهد که
موجب انحراف شود تکرار و شنیدن پیاپی کهنه اش نخواهد کرد ، هر که با
الهام از قرآن سخن بگوید سخن راست و درست می زند و هر که بر مبنای قرآن
کار کند پیشتاز است. (7)
ظاهر [جمله ها و عبارت های] قرآن بسیار زیبا و باطن آن بسیار عمیق است.
شگفتی های آن پایان نمی پذیرد و ناشناخته های آن تمام نمی شود و جز با
نور قرآن تاریکی ها را نمی توان زدود. (8)
از قرآن بخواهید که با شما سخن بگوید ... بدانید که دانش آینده و سخن از
گذشته و درمان دردهایتان و راز نظم و نظام یافتن شما همه و همه در قرآن
است. (9)
پی نوشت ها:
1ـ نهج البلاغه ، خطبه 109
2ـ همان ، خطبه 133
3ـ همان ، خطبه 175
4ـ همان ، خطبه 189
5ـ همان ، خطبه 133
6ـ همان ، خطبه 175
7ـ همان ، خطبه 155
8ـ همان ، خطبه 18
9- همان ، خطبه 157
منبع :نهج البلاغه ، ترجمه عبدالمحمد آیتی ، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی ؛ بنیاد نهج البلاغه ، 1377