حضرت مهدی در بیانی شریف می فرمایند که "ان لی فی ابنته رسول الله اسوه حسنه" (الغیبه للطوسی)؛ دختر رسول خدا (س) برای من الگویی نیکوست.
با این بیان کاملا صریح می توان گفت که حضرت مهدی(عج)، ادامه زهرا(س) و آینه تمام نمای اوست. اهداف مهدی(عج) اهداف فاطمه(س) و راه او راه فاطمه و سلوک او سلوک فاطمه است و مهدی باوری بی شناخت فاطمه میسور نیست. نتیجه ای که از تفکر در آیات ، روایات وتشرفات به دست می آید این است که ارتباطی نزدیک بین حضرت زهرا (س) و حضرت مهدی(عج) وجود دارد، گویی رمز و رازی میان این دو بزرگوار است
فاطمه با نام مهدی شاد میشد و با یاد او خود را تسلیت میداد. بدون مهدی(عج)، تحمل شهادت حسین(ع) بر فاطمه سنگین می نمود. چون بی مژده او، رسالت پدرش و تمام انبیاء سلف را ناتمام مییافت. مهدی باوری بی شناخت فاطمه میسور نیست. فاطمه به چنین فرزندی می بالد و مهدی نیز بر چنین مادری فخر می فروشد.
پیامبر اکـرم (ص) فرمـودند: "مهدی (عج) از خـانواده من و از فرزندان فاطمه (س) است که بر اساس سنت من جنگ میکند؛ چنانکـه من بـر طبق وحی جنگ کردم." قابل توجه است که پیامبر(ص) در ابتدا به طور کلی میفرماید: مهدی از عترت من است؛ سپس با "مِن" دایره را تنگ میکند؛ که از فرزندان فاطمه(ع) است
چرا یاد حضرت مهدی (عج) تسلای حضرت زهرا (س) بود؟
در روایت است که پیامبر (ص) در بستر مرگ بودند که حضرت زهرا(ع) وارد شدند. حال پدر را که دیدند، شروع به گریه کردند. کمکم صدای زهرا (ع) بلند شد. پیامبر(ص) سرشان را بلند کردند و علت را سؤال کردند. حضرت زهرا(س) عرض کردند: از تباهی و ضایع شدن دین و عترت، بعد از شما میترسم. اینجا بود که او را دلداری دادند به اینکه مهدی امت از نسل تو ظهور میکند و ریشه ضلالت و گمراهی را میکند.
در جای دیگری نیز آمده است: همزمان با تولد امامحسین(ع) به حضرت زهرا (سم) خبر داده میشود که حسینش را شهید خواهند کرد. حضرت زهرا(س) ناراحت و گریان می شود اما خبر می آید که مهدی امت از ذریه او خواهد بود.
مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمود:« در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام سیزده زن به این جهان باز می گردند، مجروحان را مداوا و بیماران را پرستاری می کنند؛ درست همان گونه که در زمان رسول خدا مرسوم بود. این زنان عبارتاند از: قنوا دختر رشید، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده ، ام خالد احمیه، ام سعید حنفیه، صبانه آرایشگر و ام خالد جهنیه.»
منابع: مدینه المعاجز، 3 /195 - 7/251
عبدالکریم خثعمی از امام صادق علیه السلام روایت میکند:« هنگامی که زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام فرا برسد، در ماه جمادی الثانی و ده روز از ماه رجب، بارانی بر مردم خواهد بارید که مردم تا آن زمان مانند آن را ندیدهاند. خداوند به وسیله این باران گوشتهای مؤمنان را بر بدنشان در قبر میرویاند؛ گویا آنان را میبینم که از طرف جهینه به پیش میآیند و خاکها را از موهایشان میتکانند.»
امام صادق علیه السلام از پدرانش و از جدّ بزرگوارش رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم روایت می کند که فرمود: « یا علی! هنگامی که قائم ما علیه السلام ظهور کند، 313 نفر به تعداد اصحاب بدر گِرد او جمع می شوند.»
در حدیث دیگری از امام باقر علیه السلام تعداد یاران حضرت مهدی 300 نفر ذکر شده است.
بحار الانوار 51 / 56 حدیث 44
امام صادق علیه السلام در حالی که جوانان شیعه در خانه هایشان خوابیده اند ناگهان در یک شب بدون قرار قبلی بر گِرد امامشان جمع می شوند و هنگام صبح در مکه هستند.
امام باقر علیهالسلام: هنگام ظهور اندکی بیش از سیصد و ده نفر که در میان آنها پنجاه نفر زن هستند در مکه گرد هم جمع می شوند.
مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود : هنگامی که به حضرت مهدی علیه السلام اجازه ظهور داده می شود، خداوند او را به نام عبرانی اش می خواند و 313 نفر یارانش را همانند ابرهای پاییزی گرد هم جمع می کند. این ها پرچمداران حضرت مهدی علیه السلام هستند.
مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری روایت می کند که فرمود : گویا قائم علیه السلام را بر فراز کوفه می نگرم که اطرافش 313 نفر، به تعداد اصحاب بدر، هستند. آنها فرماندهان حضرت مهدی علیه السلام و حاکمان خدا در زمین هستند.
بحار الانوار 52 / 326 حدیث 42
امام صادق علیه السلام می فرماید: « گویا قائم علیه السلام را بر فراز منبر کوفه می نگرم که اطرافش 313 نفر به تعداد اصحاب بدر هستند ؛ کسانی که پرچمداران حضرت مهدی علیه السلام و حاکمان خدا بر مردم در زمین هستند. »
منابع:
بحار الانوار 52 / 326 حدیث 42