راههای جلب توجّه امام زمان(ع)
جلب توجّه مهدی فاطمه(ع) راه دارد. خدا میداند امام زمان خیلی رؤفاند و زود میشود توجّهشان را جلب کنیم. سلام، جواب دارد، بیجواب نیست. اگر کسی جدّی به کسی سلام کرد، جواب هم میشنود. ما در نمازهایمان، دستِ کم، روزی پنج مرتبه میگوییم:
«السّلام علینا و علی عبادالله الصّالحین» آیا امام زمان هم این سلام را در نمازشان میفرمایند یا نه؟ بله! امام زمان هم این سلام را میفرمایند و به بندگان صالح خدا، سلام میدهند. حضرت به [همة] واجبات و متسحبّات عمل میکنند. اصلاً سلامِ کامل و تمام عیار را حضرت(ع) میدهند. این «السّلام علینا و علی عبادالله الصالحین، یعنی چه؟ یعنی سلام بر ما و همة بندگان صالح خدا! یک وقت است من و شما این سلام را میگوییم، یک وقت امام زمان(ع). پس بندگان صالح در همین دنیا مشمول سلامِ حضرت ولیعصر(ع) میشوند.
اگر ما به امام زمان(ع) دعا کنیم، حضرت هم به ما دعا میکند. دعای امام زمان مُستجاب است از خدا بخواهیم «اللهمّ هب لی رأفته و رحمته و دعاه...»5؛ خدایا مرا مشمول رأفت، رحمت، و دعای امام زمان(ع) قرار بده»!
روشن شدن قلبها و طهارت دلها که بر اثر محبّت خدا میآید، به واسطة اتصال و پیوند به مقام ولایت است و راه آن توجّه است؛ توجّه مداوم. باید بگویم انسان بدون متوسّل شدن به حجّت وقت، هیچ کاری نمیتواند بکند. اگر ارتباط بر قرار شد قلب نور میگیرد و انسان با نور و چراغ بهتر پیش میرود. انسان متوسّل با نور ولایت پیش میرود هر موجود ضعیفی حتماً باید تکیهگاهی و پناهگاهی داشته باشد که از او استمداد کند. انسان هم، چون ضعیف آفریده شده حتماً باید در همة مطالب معتصم به حق و اولیای حق و معتصم به امام زمان(ع) باشد. امام زمان قدرتمندترین قدرتمندان در عالم امکان است، واسطة فیض خداست، تمام فیضها به وساطت او باید افاضه شود. خدا از مجرای امام زمان(ع) خواسته است که مردم با او ارتباط داشته باشند. انسان اگر خواست با خدا و مقام ولایت اتّصال پیدا کند، راه آن آسان است. خیلی آسان، و آن توجه به خداست، توجّه هم [امری] اختیاری است. همان لحظه که حقیقتاً در سرّ و قلبش به یاد خدا میافتد، همان لحظه که توجه به امام زمان(ع) پیدا میکند، همان وقت، سیم متصل میشود. و روح مطلب و اساس کار همین برقراری ارتباط با خدا و اولیای خداست.
به قول آن آقایی که مرحوم شده و به خواب کسی آمده و گفته بود: «شما هم مثل من عمل کنید تا بعد از مرگ خوشتان باشد»، پرسیده بود: چه کار کنم؟ گفته بود: پیوندتان را با امام زمان(ع) قرص و محکم بکنید، توسّلات شما به امام زمان(ع) قطع نشود.
دو چیز را هم اسم برده بود که یکی از آن دو که الان در ذهنم هست، نماز توسل به امام زمان(ع) بود که این نماز را حتماً بخوانید؛ مثل اینکه خود آن مرحوم این برنامه را داشته، آن دیگری را فراموش کردهام.
ولایت دو بُعدی است: از خصوصیات اهل تقوا این است که ولایت آنها دو بعدی است؛ یعنی به واسطة جذب محبّت و ولایت، دو طرف نسبتِ به هم علاقمند میشوند. یعنی اگر شخصی متّقی و شیعة واقعی دوستدار امام زمان خودش باشد، محال است که امام زمان او را دوست نداشته باشد. لذا میبینیم که ائمه(ع) نسبت به آنهایی که واقعاً اهل تقوا بودند چقدر اظهار محبّت میکردند و چقدر آنها را دوست داشتند. معاملههایی که با آنها میکردند که کاشفِ از این است که امام حدّ اعلای محبّت را نسبت به آنها داشتهاند؛ مثلاً سیّد بحرالعلوم یکی از قضایایش که مولای سلماسی نقل میکند این است که میگوید:
یک روز در مجلس درس سیّد، یکی از حاضرین سئوال کرد: «آیا در [عصر] غیبت امکان دارد کسی تشرّف حاصل بکند؟ سیّد سرش را زیر انداخت، گویا با خودش صحبت میکرد، سپس گفت: «ما اجیب له و قد ضمنّی ـ صلوات الله علیه ـ الی صدره؛6 من به این آقا چه پاسخی بدهم و حال آنکه حضرت مرا به سینة خود چسباندند.
تا محبّت نباشد چنین چیزی میشود؟ این چقدر عنایت است؟ چقدر لطف است؟ چقدر سیّد را دوست میدارند که او را به سینة خود میچسبانند؟
سیّد بحرالعلوم آنقدر به حضرت(ع) نزدیک بوده که از اصحاب سرّ و مخزنِ اسرار آن حضرت بوده است. همة ائمه(ع) اصحاب خاصّ و اصحاب سِرّ داشتهاند. در هر زمان عدّهای بودهاند که روابط خصوصی با ائمّه(ع) داشتهاند تا حدّی که صندوقچة سرّ امام میشوند. حالا هم همینطور است. مرحوم حاجی نوری صاحب نجمالثاقب میگوید: «اگر بخواهیم قضایای مرحوم بحرالعلوم(ره) را جمع کنیم، خودش کتابی میشود». یعنی اینقدر ایشان تشرّف داشتهاند.