سَلامٌ عَلی آلِ یاسین

سَلامٌ عَلی آلِ یاسین

سلام بر آل یاسینsebghah@درایتا
سَلامٌ عَلی آلِ یاسین

سَلامٌ عَلی آلِ یاسین

سلام بر آل یاسینsebghah@درایتا

چرا ماباید وضو بگیریم؟


آدابی که در اسلام بدان توجه شده و هر مسلمانی به دفعات آن را بکار می گیرد « وضو گرفتن » است . این عمل نیکو موارد مصرف گوناگونی دارد. در هر زمان که مسلمانی می خواهد آماده عمل یا عبادت بزرگی شود، وضو می گیرد. نقش وضو بیشتر آمادگی و زدودن مواردی است که مانع فرد برای میل به این آمادگی هستند، می باشد .

کوشش برآن است که انجام عمل فیزیکی وضو و نقش آن در سلامتی از دید انرژیکی بررسی شود. 

 

اندازه گیری هاله وچاکراها، روشهایی هستند که به کمک آن هااین بررسی صورت می پذیرد. می توان وضعیت چاکراهای یک نفر را قبل و بعداز وضو گرفتن، مقایسه نمود. این وضعیت توسط دوربین های مخصوص هاله بینی و یا یک درمانگر خبره قابل بررسی است. درفصول گذشته راجع به چاکراهای مختلف ونقش هریک در رفتار و سلامتی بدن سخن گفته شد. سه چاکرای پایینی (چاکراهای قاعده ای، جنسی ونافی) چاکراهایی هستند که تمامی کالبد بر مبنای آنها عمل می کند.


چاکرا کلمه‌ای سانسکریت به معنای «چرخ» است. بر باور هندوها و بوداگرایان، در کالبد انسان مراکزی وجود دارد که به آنها مراکز انرژی یا «چاکرا» گفته می‌شود. چاکراها یا مراکز انرژی در حال چرخش هستند و بخش‌های بسیار مهمی از کالبد انرژی محسوب می‌شوند.

به هنگامی که وضعیت انرژیکی فرد قبل و بعد از وضو گرفتن بررسی گردید، مشاهده شد که انجام عمل وضو به طورکلی اکثر چاکراها و کانالهای انرژی را بزرگ و فعال می کند. اما نکته ی جالب آن است که دراین عمل، میزان افزایش درچاکراهای پایینی بسیار بیشتر از چاکراهای بالایی است. یعنی اگر چاکراهای بالایی تا 5/1 برابر بزرگ شده اند، چاکراهای پایینی (قاعده ای، جنسی و نافی) به راحتی تا دو برابر و حتی بیشتر رسیده اند. می توان چنین استنباط نمود که بر خلاف نظرعموم که وضو گرفتن را عملی روحانی می دانند، این عمل نیک بیشتر بر روی بعد جسمانی اثر می گذارد. درواقع با تغییرات شگرفی که وضوگرفتن در وضعیت بدن پدید می آورد، بیشتر دنیای فرد را آباد می کند تا آخرت وی را. چرا که آنچه که مربوط به سلامتی جسمانی، مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس، ارتباط صحیح، تحمل شرایط پر استرس و درک بهتر شرایط محیطی است همگی با انجام مداوم وضو حاصل می آید. این فاکتورها، عواملی هستند که برای یک زندگی معنوی مورد نیاز و گاها حیاتی می باشند.

برای درک بهتر فرضیه ی وضو بهتر است مراحل آن را از دید انرژیکی بررسی کنیم. اولین مرحله ی وضو ساختن، نیت برچنین کاری است. نیت در بسیاری ازمواقع می تواند به صورت ناخودآگاه باشد. یعنی فرد بدون اینکه حتی در ذهن خویش نیز موضوع را مرورکند، صرفا به قصد وضو ساختن برپا خیزد. روشن بینان علاوه برچاکراهای مختلف بدن (دروازه هایی که ازطریق آنها انرژی هستی مابین شخص و پیرامون وی مبادله می شود) توانسته اند رشته ی سیمین باریکی را دربالای سر وی مشاهده کنند. این رشته ی سیمین ((طناب روحی)) نام داشته و بندی است که از طریق آن ارتباط معنوی و ارتباط با نیروی برتر صورت می پذیرد. این طناب بسیار باریک بوده و در افراد معمولی به نازکی یک تارعنکبوت است. رشد و تعالی معنوی فرد، منجر به قطورشدن این طناب می شود تا جایی که در برخی انسان های وارسته می تواند تا یک سانتی متر ضخامت پیدا کند. ملاحظه شده که به هنگام قصد کردن برای انجام وضو، این طناب درخشان تر گردیده و قطرآن افزایش می یابد. این ضخیم شدن باعث سرازیرشدن انرژی برتر بر روی فرد می گردد که بر روی کل سیستم انرژیکی وی تاثیرمی گذارد. مرحله ی بعد پرداختن به خود وضواست. قبل از این مرحله بهتراست قدری بیشترراجع به چاکراها و کانالهای انرژی بدن صحبت شود. به طورکلی کانال اصلی انرژی بدن ازفرق سر شروع شده و از میانه ی بدن عبورمی کند. این کانال در ناحیه ی شانه ها دارای دو کانال فرعی شده که به دو دست منتهی می شود وهمانند شلنگهای باریکی ازکف دست ها بیرون می زند. بقیه ی این کانال در میانه ی بدن ادامه می یابد و در ناحیه ی خاجی به دو تکه تقسیم شده وارد پاها می شود.درطول این شاهراه اصلی، راههای کوچک بسیاری (کانالهای فرعی) وجود دارد که هرکدام به عضو یا اندام خاصی منتهی می شود. در جای جای این کانالها، قیفهای کوچک و بزرگی وجود داشته که مدام درحال چرخش اند. ازطریق این قیفها، مبادله ی انرژی صورت می پذیرد. این قیفها همان ((چاکراها))هستند. فعال بودن چاکراها خود دلیلی برعملکرد بهتر کانالهای انرژی است. در نقاط خاصی از بدن چاکراهای خاصی وجود دارد که تحریک آنها می تواند تاثیر بسزایی برروی کالبد انرژیکی داشته باشد. ازجمله این نقاط فرق سر(محل استقرارچاکرای تاج)، همچنین چاکرای فرعی کف دست وکف پا می باشد.

شما می توانید با دست مرطوب خود برروی هر نقطه از بدن که چاکرای خاصی وجود دارد (مانند بین ابروها، گلو، جناغ سینه، ناف و...) تماس کوچک و سریعی ایجاد نموده، چاکرا را اسکن نمایید ملاحظه می شود که چاکرای خاص به طور اعجاز آمیزی به تکاپو می افتد و فعال می شود. در انجام وضو ابتدا دست ها به روی صورت کشیده می شود. تاکید برآن است که حرکت دست ها رو به پایین باشد. پوست بدن ما قابلیت جذب ونگهداری میزان زیادی انرژی درخود دارد. انرژی هایی که بیگانه بوده و ناشی از مشغله ها و استرس های محیطی است. استرس هایی که هر روز تولید می شوند و جزئی از زندگی روزمره گردیده اند. چنین دست کشیدنی برروی پوست صورت می تواند استرس ها و انرژی های بیگانه ی انباشته شده در آن را تکانده به دورریزد. یک مسلمان درشبانه روزحداقل سه بار وضومی گیرد. این عمل کمک می کند تا هرچند ساعت به ساعت تخلیه صورت می گیرد. پوست صورت در این خصوص، تفاوت کوچکی با سایر قسمت های بدن دارد. به خاطرانعطاف پذیری بسیار بالای پوست صورت نسبت به سایراعضای بدن، میزان این انباشتگی درصورت بیش از سایر جاها است. به طوری که گاهی بیش از 90% درصد کل انرژی های منفی واسترس های محیطی در پوست صورت تجمع می یابد. 10% مابقی درکل بدن پخش شده و حتی قابل اغماض است. وضو گرفتن پیاپی مانع صدمه زدن این تجمع می شود واجازه نمی دهد این میزان از حد توان بالاتر رود. به همین دلیل زمانی که استرس یا شوک خاصی بر فرد وارد می شود (همانند بیماری، امتحان کنکور و...) و بدن آکنده از انرژی استرس زیادی شده، یک وضوی ساده تا حد بالایی می تواند مشکل را حل کند.

این حجم استرس بر روی فعالیت عمومی انرژیکی و جسمانی و در نتیجه بر کارکرد مغز اثرمی گذارد. به هر راهی که بتوان استرس را تخلیه کرد، حافظه باز شده و جوابها پیدا می شوند. یک وضوی ساده به راحتی قادر است حجم استرس زیادی را که درعضلات صورت انباشته شده، تخلیه کند. این تخلیه خصوصا برروی چاکراهای فرعی فکها صورت می گیرد. چاکراهای فرعی فک، تاثیرمستقیمی بر روی سیستم اعصاب و حافظه دارند. از دید دانش مدرن هم بیشترین حجم استرس های محیطی در پوست صورت ذخیره می شود. پس اگر هر چند ساعت به ساعت، دستی بر روی صورت بکشیم، در پایان روز بسیارآرامترهستیم. به هنگام وضوگرفتن، این فرآیند با آب - به خصوص با آب سرد- همراه می شود که تاثیر آن را بیشتر هم می کند.

مرحله ی بعدی کشیدن دست ها بر روی یکدیگر است. ابتدا با دست چپ از آرنج تا نوک انگشتان دست راست را لمس می کنیم. حرکات به گونه ای است که دست راست کاملا پوشیده می شود. یکی از چهار نادی (کانال انرژی) اصلی بدن در دست راست است. حرکت رو به جلو باعث تحریک این نادی و تخلیه ی شدید انرژی های راکد باقی مانده در آن می شود. انرژی های راکدی که به صورت حب و بغض و خستگی های روزانه نمود پیدا می کنند. لمس کردن تا کف دست و نوک انگشتان ادامه پیدا می کند. گویی دست چپ، انرژی های راکد را مشایعت نموده تا از خروج آنها از بدن مطمئن گردد. این عمل دو تاثیر فوق العاده مهم دارد. درابتدا چاکراهای کف دست و نوک انگشتان دست راست را با شدت باز و فعال می کند ودر ادامه باعث تبادل انرژی سمت چپ و راست بدن می شود.

به هنگامی که با کف دست چپ بر روی دست راست می کشیم، انرژی سمت چپ بدن را نیز بر روی دست راست می ریزیم. انجام این عمل تاثیر زیادی بر روی ایجاد تعادل بدن دارد و انرژی های دوگانه ی بدن را متوازن می کند. برطبق فلسفه ی تائو واعتقاد مردم چین بدن ازدو بعد متضاد ساخته شده که مدام در حال تقابل با یکدیگرهستند. زمانی که تعادل این دو بعد به هم بخورد، بیماری رخ می دهد. این دو بعد را یین و یانگ می نامند. تمام هنر یک رزمی کار چینی درک این دوگانگی و به تعادل رساندن آن است. هنگامی که با دست راست، دست چپ را لمس می کنیم، انرژی سمت راست بدن نیز به سمت چپ راه یافته و تعادل کامل می شود. در این هنگام چاکراها به تعادل بالایی رسیده کاملا متوازن می شوند.

وضو بر روی ریز چاکراهای انگشتان نیز تاثیر می گذارد. در این عمل به خصوص چاکراهای انگشتان شصت، میانی و انگشت کوچک تحریک می شوند. تحریک چاکرای انگشتان دنباله تحریک و فعالیت صحیح چاکرای کف دست است. انجام مرحله ی بعد یکی از کلیدی ترین تاثیرات انرژیکی را با خود به همراه دارد. این عمل مسح سر است. با تحریک فرق سر یکی از مهمترین چاکراهای بدن -چاکرای تاج- تحریک می شود. این چاکرا دروازه ی تجربیات روحانی است و فعال بودن آن از نشانه های معنوی بودن فرد است. فعالیت این چاکرا با ضخامت طناب روحی نیز در ارتباط است. این چاکرا حالت تفوق و برتری خاصی بر روی سایر اندام ها داشته و تحریک آن، برروی عملکرد تمامی بدن تاثیر می گذارد. به هنگامی که این چاکرا کاملا باز و فعال شود، همانند تاج درخشان و نورانی برروی سر به تلالو می پردازد.

لمس کردن فرق سر تاثیر زیادی نیز برهماهنگ کردن فعالیت نیمکره های مغزدارد. نیمکره ی چپ بیشتر مربوط به استدلال، منطق و امور دنیوی است. هنگامی که فرد زیاد درگیر مسائل و مشکلات دنیوی می شود این نیمکره به شدت فعال می شود. نیمکره ی راست بیشتر مربوط به احساسات وعواطف است. قابلیت های هنری، لذت بردن و خلسه همگی مربوط به فعالیت این بخش از مغز هستند.

لمس کردن فرق سر(مسح سر) باعث تحریک پل ارتباطی بین دو نیمکره و فعالیت غده ی پینه آل می شود. بدین ترتیب تعادلی نسبی در وضعیت فعالیت نیمکره های مغز پدید آمده، انرژی با سهولت بیشتری درآنها جریان می یابد. تحریک این نقطه در تقویت حافظه نیز می تواند تاثیر بگذارد.
مرحله بعد تماس دست ها با پاها – مسح پاها – می باشد. در این عمل نیمه بالای بدن با نیمه ی پایینی مبادله انرژی میکنند و باز هم به گونه ایی، تعادل و توازن در کالبد انرژی ایجاد می شود.

چاکراهای کف پا دروازه هایی هستند که در عمر سلامت بدن نقش به سزایی دارند، منتهی کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. زمین به عنوان یکی از بزرگترین منابع حیاتی، انرژی خود را از طریق این دریچه ها، با بدن مبادله میکنند.
نوع انرژی زمین خاص بوده و بیشتر بر روی کالبد جسمانی اثر میگذارد. از این انرژی برای درمان بیماری های جسمانی حاد نظیر شکستگی ها کمک گرفته می شود. با انجام مسح پاها به وضوح چاکراهای کف پا تحریک می شوند.

انرژی زمین از طریق چاکراهای کف پا می تواند به چاکرای قاعده ایی راه یابد.
اگر علاوه بر تحریک و انرژی دادن به چاکراهای قاعده ایی و جنسی، چاکراهای فرعی کف پا نیز فعال گردند، تغذیه مداوم انرژیکی باعث می شود تا فرد به سادگی دچار خستگی و ضعف نشود .
به کمک وضو گرفتن می توان از خستگی مزمن رهایی یافت.


منبع:تاثیرات وضو


پ.ن:این خلاصه ای بود از تاثیر وضو بر چاکراها.

درپست های بعد به اثرات آب بروضو گرفتن وآب خنک می پردازیم.


نظرات 1 + ارسال نظر
محمد جمعه 28 تیر 1392 ساعت 14:12 http://entehari.blogsky.com/

سلام مطلب علمی و مفیدی بود،التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد