سَلامٌ عَلی آلِ یاسین

سَلامٌ عَلی آلِ یاسین

سلام بر آل یاسینsebghah@درایتا
سَلامٌ عَلی آلِ یاسین

سَلامٌ عَلی آلِ یاسین

سلام بر آل یاسینsebghah@درایتا

ازدواج

 

 
پرسش: 
من 32 سال دارم و لیسانس هستم و هنوز ازدواج نکرده ام. چگونه ملتمسانه و نیازمندانه از خدا بخواهم که من هم همسر خوب داشته باشم. در دعا چه جمله ای بگویم و از خدا چه بخواهم؟

دانشجوی گرامى! از این که صادقانه، مساله خود را با ما در میان گذاشتید، تشکر و قدردانى مى‏کنیم.

امید است پاسخ ما بتواند گره‏اى از مشکلات شما جوانان محترم و مشتاق پاکى و پاکدامنى را باز کند که این بهترین پاداش به حسن اعتمادتان خواهد بود. همانطور که می دانید دانستن سن ،تحصیلات و جزییات دیگری در ارایه راهنمایی و مشاوره بهتر نقش دارند. با توجه به کلی بودن سوال موارد زیر مطرح میشود.

> انسان یک سلسله نیازهایی دارد که باید در شرایط زمانی مناسب به نحو صحیح ارضا شود یکی از این نیازها که آغاز ارضاء آن در ایام جوانی است اما بیداری آن در ایام نوجوانی رخ می دهد نیاز جنسی است. این نیاز در ایام نوجوانی و بلوغ بر اثر ترشح هورمون های جنسی و تغییرات فیزیولوژیکی و روانی که در فرد به وجود می آید، بیدار می شود ولی به دلیل فراهم نبودن سایر شرایط ازدواج مانند بلوغ فکری، اجتماعی و اقتصادی در بیشتر افراد با کمی تأخیر ارضاء می شود و بهترین دوران ارضاء این نیاز آغاز جوانی است یعنی وقتی سایر شرایط ازدواج نیز به طور نسبی فراهم شد.
بى‏شک هیچ شالوده‏اى، مقدس‏تر از بناى رفیع ازدواج نیست. رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: «ما بنى بناء فى الاسلام احب الى الله عز و جل من التزویج»؛ «هیچ بنایى در اسلام محبوب‏تر از ازدواج، نزد خداوند بنا نشده است»: (وسائل الشیعه، ج 14، ص‏3). و هر ملتى در دین و آیین خود به نوعى از آن بهره‏مند است. دین اسلام بیش از همه بر آن تأکید دارد و براى آن آثار و فواید مهمى بیان کرده است.
دعا براى فراهم شدن زمینه ازدواج با همسری شایسته از کارهای مستحب و مورد ترغیب خداوند است چرا که قبل از اقدامات شخصى و تصمیم گرفتن بر اساس فهم و شناخت فردى، به خداوند روى آورده و از او خیرخواهى نموده‏اید و از او هدایت جسته‏اید. لذا در روایات متعدد حضرات ائمه علیهم السلام ما را به دعا کردن و نماز خواندن براى دست یافتن به یک ازدواج موفق توصیه و سفارش نموده‏اند. کافى است با حسن اعتماد و قلب پاک رو به درگاه الهى آورید و دعا کنید. توجه شما را به روایت زیر جلب مى‏کنیم:
از امیرالمؤمنین نقل شده که هر کس قصد ازدواج داشته باشد دو رکعت نماز گذارد و در هر رکعت پس از حمد سوره یاسین بخواند و پس از اتمام نماز حمد و ثناى پروردگار گذارد.
به علاوه، این دعا را نیز در قنوت نماز و بعد از هر نماز، در سجده و یا هر وقت دیگر زیاد بخوانید:
«اللهم اَغنِنی بِحلالِکَ عَن حَرامِک و بِطاعَتِکَ عَن مَعصیتِک»؛« خدایا مرا بی نیاز کن با حلالت از حرامت و با فرمانبرداری‌ات از نافرمانیت». برخی از بزرگان توصیه کرده اند این دعا 114 مرتبه در یک مکان مقدس مانند مسجد یا زیارتگاه خوانده شود.
خواندن این دعای قرآنی نیز مفید است: «رَبِ ِانّی لِما اَنزَلتَ اِلیَّ مِن خَیرٍ فَقیر» ؛ «خدایا! بی تردید من به خیری که تو بر من فرو می فرستی نیازمند و محتاجم». (قصص، آیه 24). قرآن مجید می فرماید که وقتی حضرت موسی گرسنه و تنها و بی سرپناه این دعا را خواند به لطف خدای تعالی حضرت شعیب دختر خود را به سوی او فرستاد و او را به دامادی برگزید.
انشاءالله دعاهای قرآنی برای همه ما مفید بوده و ظرفیت استفاده از آنها را داشته باشیم. همچنین دعای معراج و نادعلی برای گشایش همه گرفتاری ها از جمله مساله شما مفید است.
ضمنا برای گشوده شدن گره و مشکل تان چه خوب است ارتباط معنوی تان را با خداوند متعال گسترش دهید و به کمک راهکارهای مجرب زیر زمینه را برای رسیدن به خواسته تان فراهم کنید.
1. در هر شبانه روز، یک بار زیارت عاشورا و دعاى توسل را با توجه کامل به نیت این حاجت قرائت کنید.
2. در شب جمعه غسل کنید (غسل مستحبى) و بعد از نیمه شب، نماز امام زمان (عج) را بخوانید (کیفیت آن در مفاتیح الجنان در ضمن اعمال شب جمعه آمده است).
3. سه روز چهارشنبه، پنج شنبه و جمعه را روزه بگیرید و روز جمعه نماز جعفر طیار به جاى آورید (کیفیت آن در مفاتیح الجنان در ضمن اعمال روز جمعه آمده است). این عمل که مورد توجه بزرگان دین بوده، در استجابت دعا بسیار مؤثر است.
4. سوره های ناس و فلق را زیاد بخوانید.
5. خوش اخلاق و خوش برخورد باشید.
6. به سر و وضع و آراستگی ظاهری خود بیشتر برسید و از شلختگی اجتناب کنید. البته با رعایت حلال و حرام و اجتناب از خودآرایی در مقابل نامحرم.
7. بعد از هر نماز سه بار سوره توحید بخوانید و حتما از خداوند بخواهید که مشکل شما را حل نماید.
8. دعا، توکل، توسل و نذر صلوات برای روح اولیاء خدا معمولا مشکل گشا بوده است.
9. تقوا پیشه کنید. قرآن کریم می فرماید: « و من یتقی الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب»؛ «کسی که به واجبات عمل و از گناهان دوری نماید، خدای مهربان راه خروجی برایش قرار می دهد و روزیش را از جایی که حساب نمی کند، می رساند».
با توکل به خداوند و توسل به اولیای الهی از خداوند بخواهید که هر چه زودتر مشکل حل شود. مطمئن باشید اگر به خداوند متعال توکل کنید و تمام امور زندگى خود را به او واگذار کنید، خداوند به بهترین وجه و شکل به آن رسیدگى خواهد کرد.
خواهر محترم ! توجه داشته باشید درست است که دغدغه ازدواج در سنین جوانی، برای دختر جوانی مثل شما امری طبیعی است؛ اما این مسأله نباید تمام فکر و وقت شما را به خود مشغول کرده و بسان ابری تیره، بر همه ابعاد زندگی شما سایه ‏افکنده و آن را تحت‏الشعاع خود قرار دهد؛ زیرا واقعیت چنین است که ازدواج همه زندگی نیست، بلکه تنها یک بعد از ابعاد زندگی است.
شما می توانید تا زمانی که مورد مناسبی برای ازدواج پیدا کنید با مطالعه و تحقیق، با ملاکها و شرایط یک همسر خوب آشنا شوید و بر آگاهی خود بیفزایید تا هنگام انتخاب، بتوانید تصمیم صحیحی بگیرید، زیرا اگر در گزینش همسر اصول صحیح رعایت شود، بخش عظیمى از ناگوارى‏ها و نابسامانى‏ها و مشکلات از میان مى‏رود و زندگى جوانان پربارتر و زیباتر مى‏شود.
به عنوان مقدمه به ملاک‌های کلی انتخاب همسر اشاره میکنیم. در صورت نیاز می توانید نکات کاملتر را در مکاتبات بعدی از ما بخواهید: 1. تدین و دین دار بودن فرد. 2. اخلاق نیک داشتن، که منظور داشتن صفات و خلق و خوهای پسندیده در نظر عقل و شرع است . 3. شرافت و اصالت خانوادگی، که منظور نجابت و پاکی خانواده است. 4. عقل ،که در واقع همان نور افکنی است که جاده زندگی را روشن می کند. 5. کفویت و تناسب.
مطالعه کتب زیر نیز می تواند برای شما سودمند باشد :
1- جوانان و انتخاب همسر، على اکبر مظاهرى
2- ازدواج آسان و شیوه همسردارى، محمد محمدى اشتهاردى
3- ازدواج آسمانى، على اکبر مظاهرى
4- ازدواج پایدار، کاظمى حقیقى
همچنین شما برای رسیدن به یک ازدواج خوب، می توانید در مکانهای سالم مثل مساجد در رفت و آمد باشید، در کانون های مذهبی فعالیت کنید و در مجالس مذهبی بیشتر شرکت کنید. افراد مؤمن اکثراً در این مکانها در رفت و آمد هستند. از این رو بستر مناسبی است، برای ان شاءالله یک ازدواج مناسب.
امیدواریم، ضمن رعایت راهکارهاى ارائه شده، همسرى شایسته بیابید و زندگى شاد و سعادتمندى در انتظارتان باشد

نظرات 1 + ارسال نظر
hamed20!!! یکشنبه 9 مرداد 1390 ساعت 16:16

سلام واقعا متشکرم
عالی بود
در کل وبلاگت دوست داشتنی و مفیده
راستی تو قلم صنع خوب جواب دادی بازم راهنمایی بکن
التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد